Mijn Bericht punt NL
RSS Feed home | archief | links | bericht plaatsen Sinds vrijdag 2 maart 2007, jaargang 18 week 47

DTP in het kort beschreven

maandag 04 juni 2012, 16:03:46

Een grijpende tekst komt het beste over in een visueel aangename achtergrond, net als een goed maal beter smaakt als het bord mooi is opgemaakt. Voor een sterke uitstraling en het visueel overbrengen van een organisatie, boodschap of gevoel, is Desktop publishing van groot belang. De afwegingen in het gebruik van kleuren, lettertype en layout zorgen ervoor dat een stuk tekst heel specifiek in de richting van een doelgroep kan worden gepresenteerd. Sterker nog, men kan er met een DTPer die goed is in zijn vak ook voor zorgen dat je geen tijd kwijt bent met mensen die niet tot je doelgroep behoren. Lezen om niet gelezen te worden. Het is de kunde van een ontwerper om te zorgen dat het meteen duidelijk is voor wie een boodschap bedoeld is. Door het toepassen van DTP methoden en het op de juiste manier plaatsen van teksten, trek je de focus van de lezer naar de plaats die jij van belang acht. Daardoor zorg je voor een moment van herkenning bij de beoogde doelgroep en voorkom je geirriteerdheid bij de mensen voor wie je boodschap niet bedoeld is. De keuze van een focusgroep bepaalt voor een deel de keuzes van een DTPer. Het is de verantwoording om te zorgen dat het volledige plaatje klopt. Het beoordelen van de teksten, het ervoor zorgen voor het juiste format, controle op huisstijl en de begeleiding tijdens het drukproces. Werk op het gebied van Desktop Publishing kent voortdurend nieuwe uitdagingen en vraagt om nieuwe inzichten en creativiteit. Niet alleen is het dodelijk om in herhaling te vallen, je wil ook voor iedere specifieke opdracht het beste resultaat geven. Kortom, je wordt beter gelezen als je gebruik maakt van een vakkundige DTPer.

ICT | http://www.rent-a-dirk.nl